Úterý, 22 října, 2024
DomůRady a TipyObchodníci prozradili, jak šetřit: Levnější alkohol, méně masa, akce z letáků

Obchodníci prozradili, jak šetřit: Levnější alkohol, méně masa, akce z letáků

Inflace nadále zdražuje potraviny a Slováci se museli zařídit. V supermarketech změnili své nákupní chování.

Zdražování potravin v obchodech rozdělilo nakupující na šetrné a ty, kteří si mohou dovolit utrácet více.

„Již na jaře jsme sledovali silnou polarizaci poptávky. Tedy na jedné straně se velká skupina lidí orientovala pouze na cenu a druhá, menší skupina vyhledávala také prémiové potraviny a zejména trendové, což jsou biopotraviny a potraviny na rostlinné bázi. Sledovat jsme to mohli například iu alkoholu, kde spotřebitelé buď nakupovali levný alkohol, nebo prémiovější rumy či giny, které táhly prodej celé kategorie,“ uvedl pro Aktuality.sk šéf Slovenské aliance moderního obchodu (SAMO) Martin Krajčovič.

Potraviny, které nejsou trendové nebo neumí dostatečně konkurovat cenou, měly problémy prosadit se na trhu nejen u nás. Stejně je to podle Krajčoviče v celé EU.

„Tato polarizace nadále platí, ale kvůli snižující se koupěschopnosti spotřebitelů se neustále prohlubuje skupina orientující se na ceny. Dá se říci, že momentálně hraje cena nejvyšší roli při rozhodování zákazníka, který produkt preferuje. Všechny ostatní faktory jsou v podstatě jen doplňkové, některé až zanedbatelné,“ pokračoval.

„Zákazníci raději přijdou častěji do obchodu, než by nakoupili něco neuváženě. Více kontrolují své výdaje. S tím souvisí ale také průřezově nižší spotřeba, kterou je již vidět nejen na nepotravinářském sortimentu, ale také v rámci potravin,“ poznamenal.

Pomohou akční letáky
Lidé se při levnějším nakupování řídí akciovými letáky. Podle šéfa SAMO je však třeba zvážit, zda to spotřebiteli stojí za vynaložený čas.

„Ne úplně nejlevnější jsou i pohonné hmoty či doprava. Je to ke zvážení, komu se co vyplatí. Momentálně se slevy zvyšují iv rámci Evropy i na trzích, kde nehrály velkou roli. Rovněž i na zákaznících cítíme přechod na privátní značky, které mají lepší poměr ceny a kvality. Takže je to změna nákupního chování,“ poznamenal pro Markízu.

„Je jistá skupina spotřebitelů, kteří nakupují potraviny, které jsou těsně před spotřebou. Ale nedalo by se to takhle zobecnit. Spíše upřednostňují slevy, akciový prodej či privátní značky. To je reakce na současnou inflaci,“ doplnil.

Růst cen potravin bude záviset i na řešení energetické krize na Slovensku. Mohou se zastropovat ceny i pro potravinářské podniky a zároveň se očekává, jaké se přijme evropské řešení. \“U množství potravin jsme totiž odkázáni na dovoz,\“ připomněl.

„Největším motorem inflace jsou ceny energií. Ty postihují obecně všechno. Určitě můžeme očekávat vyšší ceny u masa, protože na to ovlivňuje i zelená politika EU. V tradičních zemích jako Španělsko či Benelux snižují stavy prasat a skotu. Uvidíme, jakým způsobem se toto projeví na dostupnosti masa,“ předpokládá předseda SAMO.

Změny pozorují také řetězce
Pokles nákupu masa potvrdila Aktualitám COOP Jednota. „Ze základních potravin mírně klesl prodej červeného masa,“ řekla mluvčí sítě Zuzana Peiger Ačjaková.

Síť Billa nám zase potvrdila, že zaznamenaly zvýšený nákup akciového zboží.

„Naši zákazníci nemají tendenci nakupovat například více margarínu než másla. Spíše vidíme, že jej nakoupí a předzásobí se v akciích. Na druhé straně vidíme, že se začínají uskromňovat a potraviny nakupují v menších množstvích. Nekoupí například pět kusů určitého zboží, ale jen dva či tři. Nižší zájem je o prémiový sortiment,“ konstatovala mluvčí řetězce Kevetoslava Kirchnerová.

Odkázáni na dovoz jsme na Slovensku iv případě mléka. „Badáme, že menší a středně velké mlékárny mají problémy dostat se k mléku, a tak jsou mnohem méně schopny jít do akciových nabídek, při které by chtěli prodat víc a spotřebitel pak reaguje předzásobením. Tyto akce zřejmě u některých potravin nebudou. Bude to záviset na případu,“ uzavřel Martin Krajčovič.

Další články autora
- Reklama -PR článek

Nejnovější články